Dette dokumentet (denne websiden) inneholder følgende emner:
Om Frigg Oslo FK
HMS-mål
Organisering og ansvar for HMS-arbeidet
HMS-krav
HMS-rutiner
Opplæring og erfaringslæring
Avvik/ feilhåndtering
HMS-revisjon
Dokumentasjon
Om Frigg Oslo FK
Frigg Oslo FK er et idrettslag med ca 1500 medlemmer fordelt på 2 ulike idretter.
Klubben har et klubbhus, disponerer tid på 3 kommunale kunstgressbaner, 1 utendørs idrettspark (Frogner stadion) og 1 ishall. Klubben har driftsansvar på de 3 kunstgressbanene, men er ekstern bruker på Frogner stadion og ishall.
Se Visjon, Mål og Verdier på https://web.frigg.no/om/
Klubbens organisasjonsmodell vedtas årlig på klubbens årsmøte, og ligger tilgjengelig her.
HMS-dokumentasjonen som fremkommer av dette dokumentet, og er tilgjengelig på web.frigg.no/hms/.
HMS-mål
Vi har et arbeidsmiljø med likestilling, likeverd, like muligheter og rettigheter for alle. HMS— arbeidet vil også dekke bruk av frivillige, ref Arbeidstilsynet.
Systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid skal sikre:
- godt og inkluderende arbeidsmiljø
- helsefremmende arbeidsplasser
- ingen arbeidsrelatert sykdom og skade
- lavt sykefravær
- driftssikkerhet og lønnsomhet
Organisering og ansvar for HMS-arbeidet
Daglig leder er ansvarlig for at helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid er i henhold til gjeldende krav i lover og forskrifter.
Ansatte har ansvar for aktivt å ta del i de aktiviteter som iverksettes og støtte opp om arbeidet med HMS i avdelingen.
HMS-arbeid er en kontinuerlig prosess med oppfølging av avviksmeldinger, skademeldinger, rapport om nestenulykker og overvåking av sykefravær.
Arbeidsmiljøutfordringer løses på lavest mulig nivå etter hvert som de oppstår.
Alle avvik skal rapporteres til daglig leder, for vurdering av endringer av rutiner. Skjema for avviksrapportering ligger på web.frigg.no/hms
Alle avvik skal håndteres og registreres av daglig leder, med saksnummer, dato for innmelding og dato for utbedring. Et oversiktsdokument og kopier av alle avvik er lagret på klubbens felles lagringssystem.
HMS-håndboken, samt risikovurderinger gjennomgås årlig av daglig leder, jfr planverket, «HMS- rutiner».
Frigg har utarbeidet en beredskapsplan, som er publisert på http://web.frigg.no/hms/ .
Oppgaver knyttet til HMS-arbeidet kan delegeres (prosess), men ansvaret vil til enhver tid ligge hos daglig leder.
Område: HMS | Ansvar: Daglig leder |
Innføring | For alle nye ansatte |
Opplæring | Oppdatering jevnlig |
Lover og forskrifter | |
Dokumentstyring og revisjon av HMS-system | Publiserte maler på http://web.frigg.no/hms/ og lagring og oppdatering av registreringsskjema. |
Område: Arbeidsmiljø Ansvar: Daglig leder | |
Kartlegging av arbeidsmiljø | Årlig gjennomgang innen 15.06, inkludert medarbeidersamtaler |
Førstehjelpsutstyr | Årlig gjennomgang innen 15.03 |
Område: Brannsikkerhet | Ansvar: Daglig leder |
Brannvernansvarlig | Årlig innen 15.03: Gjennomgå brannrutiner |
Brannøvelser | Årlig innen 15.03: Foreta brannøvelse |
Risikovurdering av brannsikkerheten | Årlig innen 15.03: Foreta risikovurdering |
Brannvernutstyr | Årlig innen 15.03: Kontroll av utstyr |
Gasshåndtering | Ivaretas av leverandører (Kay Prytz vedlikehold og service av Kosan) |
Område: Ytre miljø | Ansvar: Daglig leder |
Avfall | Fokus på kildesortering |
Ytre utseende (rasfare, skilting, strøing etc.) | Daglig kontroll og håndtering ved avviksrapportering |
Generelt vedlikehold inkl bruk av maskiner | Egne rutiner for maskiner er godkjent og lagret på klubbens lagringssystem. Nye maskiner utløser nytt krav om instruks. |
Orden og renhold inkl dusj og garderober | Ukentlig renhold av ansatt vaskehjelp. |
Granulathåndtering | Egne rutiner av ekstern leverandør (Kay Prytz vedlikehold) |
Område: Beredskap | Ansvar: Daglig leder |
Kritikkverdige forhold | Beredskapsplan på https://web.frigg.no/beredskapsplan-for-frigg-oslo-fotballklubb/ følges Avviksrapporter følges opp |
Trakassering og seksuelle overgrep | Beredskapsplanen på frigg.no følges Avviksrapporter følges opp |
Ulykker med alvorlig personskade (dødsfall ansatt / medlem) | Beredskapsplanen på frigg.no følges Avviksrapporter følges opp |
Pressehåndtering | Ivaretas av styreleder, med bistand fra daglig leder ved behov |
HMS-krav
Gjeldende lover og forskrifter for Frigg (sport og idrett) finnes på regelhjelp.no. For ytterligere detaljer henvises til dette. På bakgrunn av dette så omfattes idrettslaget av lovgivning på følgende områder:
- Internkontroll
- Arbeidsmiljø
- Brann og eksplosjonsvern
- El-sikkerhet
- Forbrukertjenester
- Forurensing
- Miljø og helse
- Produkter
Basert på disse så vurderes områdene som er uthevet å være de viktigste for idrettslaget. Daglig leder har ansvaret for at relevante/gjeldene instrukser følges opp.
Vi er forsikret på arrangement med opptil 1 000 deltagere/besøkende.
Vi er forsikret på arrangement med omsetning inntil kr 500 000,-.
Alle forsikringer er tegnet hos if forsikring.
Idrettslaget
Idrettslaget har ikke andre krav enn det som følger av lovgivningen.
HMS håndboka og relevante skjemaer og informasjon ligger lett tilgjengelig for ansatte og medlemmer på hjemmesiden http://web.frigg.no/hms/ under HMS
HMS-rutiner
Kartlegging er gjennomført i forbindelse med denne HMS-håndboken, ved eventuelle endringer i aktivitetene så vil oppdateringer gjennomføres. Daglig leder gjennomgår HMS-håndboken årlig, i oktober måned.
Frigg v. daglig leder gjennomfører årlige risikovurderinger for å vurdere hva som kan forårsake skader eller sykdom på arbeidsplassen og iverksetter tiltak for å forebygge dette. Bygges det nye anlegg, eller nye situasjoner oppstår, oppdateres HMS-håndboken med risikovurdering ved behov.
Tre enkle spørsmål er kjernen i risikovurderingen:
- Hva kan gå galt?
- Hva kan vi gjøre for å hindre dette?
- Hva kan vi gjøre for å redusere konsekvensene dersom det skjer?
Alle avvik fra gjeldene rutiner/regelverk som er påvirket av HMS, skal meldes inn via eget skjema («HMS – Avviksrapportering»). Dette er avgjørende for å identifisere avvik og kunne gjøre utbedringer, samt at innrapporterte avvik kan være avgjørende ved eventuelle senskader.
Alle avviksrapporter skal lagres på klubbens lagringsmedium (Onedrive e.l).
Risikovurdering i Frigg, pr 15.09.2025, oversikt over risikoforhold og tiltak | |
Farer og problemer | Hva vi gjør for å dempe / fjerne problemene |
Brann | Alle ansatte har fått opplæring i de instrukser og rutiner som gjelder på dette området Branninnstruks og opplæringTeknisk utstyr og merking inkl rømningsplanBrannsluningsutstyr (apparat/teppe/stige) |
Skader og sykdom KuttskadeFallskadeSkliskaderKlemskaderBrannskadeBelastningsskaderAlvorlig sykdomArbeider aleneVold og trusler | FørstehjelpskursSkilting/merkingFørstehjelpsutstyr |
Gasslekkasje | Forsvarlig oppbevaringStengerutiner |
Miljøutslipp inkl granulat | Forebyggende rutinerRensing/ rydding etter vinter |
Bruk av traktor og andre maskiner til ad hoc arbeid (bruk av traktor til måking o.l. ivaretas via entreprenørenes rutiner) | OpplæringInstrukser og prosedyrer, godkjent og lagret |
Teknisk svikt alle typer utstyr/ maskiner | • Merking av maskiner/utstyr, opplæring og vedlikeholdsrutiner |
Innbrudd/tyveri | Kodelås, automatisk låsing.Jevnlig endring av koder (hvert kvartal, jfr planen «HMS-rutiner)Alarm |
Frivillig arbeid – Rigging/ nedrigging samt gjennomføring av arrangementer | Instrukser for det frivillige arbeidet følger rollene |
Bruk av fotballbaner/skøytebane og idrettspark | • Skilting/ merking |
Ikke akseptabel oppførsel spillere, trenere, foreldre | Konfliktløsning (http://web.frigg.no/ )Reaksjonsreglement (http://web.frigg.no/ ) |
Arbeidsmiljø
Gjennom å sikre alle ansatte gode, trygge og personlighetsutviklende oppgaver skal vi skape et arbeidsmiljø som stimulerer oss til å være kreative, konstruktive og kritiske. Arbeidsmiljøet skal fremme arbeidsevne, læring, helse og trivsel, og verne mot arbeidsrelatert sykdom, arbeidsulykker, miljøskadelig utslipp og avfall.
Alle har et ansvar for å oppføre seg ordentlig i forhold til hverandre.
- Mobbing og trakassering tolereres ikke.
- Alle behandles med likeverd og respekt.
- Maktmisbruk skal ikke forekomme.
Vi har prosedyrer som skal sikre at alle skal få en mest mulig rettferdig behandling i en eventuell konflikt, mobbing eller trakassering. Ingen skal utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden. Arbeidstaker har plikt for å varsle arbeidsgiver, styreleder eller verneombud hvis dette forekommer.
Klubbens rutiner for konflikthåndtering foreligger på https://web.frigg.no/retningsplan/
Informasjon og møter
Faste møter
Vi avholder personalmøter hvor vi diskuterer aktuelle saker og utfordringer også innenfor helse, miljø og sikkerhet. Ved behov orienteres hovedstyret.
Informasjon
Viktig informasjon gjøres tilgjengelig for alle ansatte, og i størst mulig grad gjennom oppdatering av rutiner på web.frigg.no .
Nødvendig førstehjelpsutstyr er til enhver tid tilgjengelig.
Vi søker å kartlegge de ergonomiske risikofaktorene for belastningslidelser
Vi etterstreber å ha nødvendig utstyr til å utføre jobben forsvarlig og hensiktsmessig.
Arbeidstaker plikter å bruke hjelpemidler, verneutstyr, vise aktsomhet og ellers medvirke til å hindre ulykker og helseskader.
Øvrig HMS-dokumentasjon
I vårt HMS-arbeid benytter vi flere typer dokumentasjon, herunder er noen eksempler på vår øvrige dokumentasjon:
- HMS-håndbok
- Møtereferater
- Arbeidsinstruks
- Beredskapsplaner
- Branninnstruks
- Politiattest for ledere/trenere
- Konfliktløsning (rutine for sport)
- Reaksjonsreglement
- Leieinstruks for utleie av salen
Sykefravær Målsetting og tiltak
Arbeidet for et inkluderende arbeidsliv er en del av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i henhold til arbeidsmiljøloven og folketrygdloven. Arbeidsplassen er arena for å finne tiltak som gir økt nærvær i dialog mellom ansatt og leder.
Mål:
• Ikke ha sykefravær som er relatert til forhold på arbeidsplassen.
Tilrettelegge for at langtidssykemeldte skal komme raskere tilbake i arbeid.
• Jobbe for å fremme og opprettholde et godt arbeidsmiljø.
- Ta initiativ til og bidra til dialog og samarbeid med arbeidstakeren
- Følg opp de ansatte i henhold til rutiner for oppfølging av sykmeldte
- Utarbeid individuelle oppfølgingsplaner i henhold til retningslinjene i tidsaksen
- Vurder muligheten for tilrettelegging for arbeidstakere med redusert funksjonsevne
- Bidra til avklaring om målet etter endt sykdomsperiode er å komme tilbake til samme arbeid eller om det er aktuelt å se etter andre arbeidsmuligheter
Du som ansatt har medvirkningsplikt i sykefraværsarbeidet. Det betyr bl.a. at du skal:
- Snakke med din nærmeste leder dersom du har plager som kan ha sammenheng med jobb
- Levere egenmelding eller sykemelding i henhold til våre retningslinjer
- Opplyse om fravær kan ha sammenheng med forhold på arbeidsplassen
- Melde fravær til nærmeste leder og si noe om forventet lengde av fraværet
- Bidra aktivt med utarbeidelse av egen oppfølgingsplan og deltakelse i oppfølgingssamtaler
- Sammen med leder vurdere mulige tiltak for å bevare arbeidsevnen (unngå sykefravær) eller komme tilbake i jobb etter en fraværsperiode.
Vi har følgende retningslinjer for sykefravær:
- Retningslinje for oppfølging av sykmeldt
- Mal for oppfølgingsplan
- Mal for dialogmøte
Retningslinjer for melding av sykefravær
Tidspunkt: Meld fra om sykefravær så snart som mulig og senest innen din arbeidstids start.
Metode: Meldingen gis vanligvis per telefon direkte til nærmeste leder.
Informasjon: Opplys om at du er syk og antatt lengde på fraværet.
Dokumentasjon av fraværet
Egenmelding:
Du kan bruke egenmelding for de første 16 kalenderdagene av sykefraværet, men du må ha vært ansatt i minst to måneder for å ha rett til dette.
Legeerklæring (Sykmelding):
Dersom fraværet er over tre dager, kan arbeidsgiver kreve at du leverer en legeerklæring. Legen skriver da sykmeldingen fra fjerde dag.
Plikt til å opplyse om funksjonsevne
Hva det innebærer: Du er lovpålagt å informere arbeidsgiver om din funksjonsevne, altså hvilke arbeidsoppgaver du kan eller ikke kan utføre.
Diagnose: Du er ikke pålagt å informere om diagnosen din.
.
Alle ansatte er kjent med Friggs retningslinjer og de er gjort tilgjengelig for de ansatte.. Yrkessykdom og yrkesskade
Med yrkesskade menes en personskade som skyldes en plutselig ytre hendelse i arbeidstiden. Enkelte sykdommer, som skyldes påvirkning i arbeid, likestilles med yrkesskade
(jf. Folketrygdloven§13-3)
- Alle yrkesskader som fører til fravær, medisinsk behandling og/eller kan gi rett til ytelser etter folketrygdloven, meldes til NAV (blankett IA 13.07.05)
- Melde alle tilfeller hvor NAV ber om det eller arbeidstaker ønsker det.
- Sørge for at årsaken til ulykken blir kartlagt og evt. iverksette tiltak for å forebygge at skade oppstår igjen.
- Arbeidstilsynet og politiet varsles umiddelbart ved alvorlig arbeidsulykke.
- Melde fra til NAV om yrkesskade eller yrkessykdom, dersom arbeidsgiver unnlater å gjøre det.
- Sende skademelding til arbeidsgivers forsikringsselskap så snart som mulig.
• Sende skriftlig melding til Arbeidstilsynet dersom det er mistanke om at en pasients plager har sammenheng med arbeidssituasjonen.
Brannsikkerhet Målsetting brannvern
Gjennom vårt brannvernarbeid skal vi forhindre at brann og personskader oppstår.
Se vår øvrige branndokumentasjon.
Rømningsveier og brannslukningsutstyret er godt merket. Branninstruks og rømmingsplan finnes som oppslag. De ansatte vet hvor nærmeste brannslange og håndslukker befinner seg. Må merkes bedre
Vi arrangerer brannøvelse en ganger i året.
Den som oppdager brann eller ulykke, varsler øvrige ansatte. Brannvesen, politi og ambulanse varsles etter behov. Rednings- og slukkingsarbeidet startes i samsvar med gitt opplæring inntil politi/brannvesen kommer. Ved personskade gis førstehjelp. Alle ansatte følger branninstruksen.
Ulykker som medfører alvorlig personskade skal straks meldes til lege/ambulanse, politi/lensmann og Arbeidstilsynets lokalkontor.
Ulykker og brann med elektrisk årsak skal meldes til det lokale el-tilsyn. Ved skader skal det sendes skademeldingsskjema til trygdekontoret (Rikstrygdeverkets blankett 11.01A).
Melding om skader og ulykker utføres av ansvarlig leder eller den som oppdager det.
Alle ansatte har selv medansvar for å oppdatere seg og holde sin kunnskap ved like.
Her gjelder «føre var» prinsippet. Skulle noen av våre manualer iverksettes skal all kontakt med pressen henvises til øverste leder eller politiet.
Disse skal varsles ved iverksettelse av tiltak ved hendelser:
Daglig leder (se kontaktinformasjon på http://web.frigg.no/)
Styreleder i hovedstyret (se kontaktinformasjon på http://web.frigg.no/)
Miljø
Miljømerking
Vi legger vekt på miljøvennlig drift .Vi har tatt et bevisst ansvar for hvordan vår bedrift påvirker miljøet.
Rutiner for avfallshåndtering skal bidra til å redusere avfallsmengde, forurensing, brannfare og skader på personer og utstyr. Vi sorterer avfallet og har leveringsavtaler med godkjente mottakere.
Spesialavfall lagres forsvarlig og ikke sammen med annet avfall. Vi søker å redusere avfallsmengden ved å erstatte engangsartikler med mer miljøvennlige produkter.
Minimere faren for granulat i naturen ved hensiktsmessig vinterdrift av aktuelle anlegg.
Opplæring og erfaringslæring
Alle medarbeidere har fått opplæring i hvordan helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet er organisert og fungerer. Dette dokumenteres via referat fra personalmøter.
Nye medarbeidere får nødvendig faglig opplæring slik at de raskest mulig mestrer sine oppgaver på en forsvarlig måte.
Avvik/ feilhåndtering
Avviksbehandling og korrigerende tiltak
Når forhold ikke er i overensstemmelse med lover, forskrifter eller interne rutiner foreligger det et avvik. Alle er ansvarlige for å rapportere avvik til nærmeste leder. Alle ledere er ansvarlig for å behandle avvik innen sitt ansvarsområde. Tilbakemelding gis til den som varslet avviket.
Forslag til forbedringer vurderes i samarbeid med dem som blir berørt. Tiltak kan f.eks. være bedre opplæring, endring av rutiner, klarere ansvarsforhold eller tekniske forbedringer.
Vårt idrettslag registrerer avvik og korrigerende tiltak på følgende måte:
Rapport om uønsket hendelse (RUH) eller varsles til nærmeste leder som fyller ut skjema for avviksrapportering som er publisert på http://web.frigg.no/. Alle hendelser arkiveres, og registreres i et oversiktsdokument, med informasjon om avviket.
Å rette opp avvik (avviksbehandling)
Hvis våre rutiner ikke følges, og det oppstår nestenulykker, feil eller andre uheldige forhold, skal feilen om mulig rettes straks. Ansvarlig for at det blir gjort korrigerende tiltak er ansvarlig for området. Jamfør oppgave og ansvarsfordeling.
Rutiner for varsling om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen er publisert på http://web.frigg.no/ .
Arbeidsmiljølovens varslingsregler omfatter alle tilfeller der arbeidstakere sier fra om forhold som arbeidstakeren blir kjent med gjennom arbeidsforholdet og som er eller kan være i strid med:
- Lover og regler
- Virksomhetens retningslinjer
- Alminnelig oppfatning av hva som er forsvarlig eller etisk akseptabelt
Hvordan skal du varsle?
Varsling skal skje forsvarlig. Med det menes at intern varsling bør være forsøkt før eventuell offentlig varsling. Varsling til myndigheter eller media er forsvarlig når interne varsel ikke fører fram, eller når intern varsling ikke framstår som hensiktsmessig for den som varsler.
Varsling av feil gjeldende HMS elektro eller anlegg/bygg gjøres her https://web.frigg.no/hms/
Varsling av kritikkverdige forhold eller andre bekymringsmeldinger gjøres her https://web.frigg.no/retningsplan/ eller ved epost til daglig leder post@frigg.no
HMS-revisjon
HMS-systemet oppdateres når det er skjedd endringer som gjør dette nødvendig. Samtidig får de ansatte beskjed om de endringer som er foretatt. Dette gjelder også hvis vi vedtar å gjøre endringer i rutiner som ikke er beskrevet i systemet. Daglig leder har ansvaret for å påse at det kun er gjeldende rutiner og prosedyrer som benyttes.
Hensikten med vår årlige gjennomgang er å finne ut om HMS-håndboken er:
- hensiktsmessig
- etterlevd
- oppdatert
Avvik eller feil som kommer fram som følge av gjennomgangen rettes opp. Om nødvendig settes det i verk tiltak som kan hindre gjentakelse av avvikene eller feilene.
Alle registreringer vi gjør for å dokumentere at vi etterlever våre rutiner, lover og forskrifter legges i egen mappe på klubbens lagringsmedium. Her oppbevares de i minst et år.
HMS-håndboken og tilhørende dokumenter gjennomgås med eventuelle oppdateringer innen 15.oktober hvert år.
Dokumentasjon
Generelle rutiner vedrørende innføring, lover og forskrifter anses dekket av denne håndboken.
Opplæring i HMS tas i forbindelse med interne møter og spesielt ved nyansettelser.
Arbeidsmiljø kartlegges i forbindelse med medarbeidersamtaler på personnivå.
Fysisk arbeidsmiljø gjennomgås i forbindelse med revisjon av HMS-systemet.
Idrettslaget har førstehjelpsutstyr tilgjengelig på klubbhus, på DNB arena og i Hoslehallen.
Brannvernsikkerheten vurderes årlig i forbindelse med HMS-revisjon, dette inkluderer kontroll av brannslukningsutstyr, røykvarslere og branntepper.
Generelt vurderes brannsikkerheten som god og det er gode alternative rømningsveier i begge etasjer på klubbhuset.
Idrettslaget har adekvat brannvernutstyr på klubbhuset.
Egen rutine for undervarmeanlegget på DNB arena Hosle følger dette anlegget.
Vaktmester tømmer avfall ukentlig. Det kildesorteres. Utvendige arealer ryddes jevnlig.
Det strøs rundt klubbhuset ved behov. Rasfare anses ikke aktuelt.
Klubbhuset rengjøres ukentlig, og ved ytterligere behov.
Klubbhuset har kodelås som stenger bygget automatisk
Beredskap anses dekket av vår beredskapsplan.
Rigging/ nedrigging samt gjennomføring av arrangementer
Idrettskoordinator og ansvarlig for klubbens arrangementer melder inn potensielt farlige situasjoner som kan oppstå, og gjør tiltak i henhold til disse.
Uautorisert bruk av idrettspark
Skilting er Oslo Kommunes ansvar. Anleggene er godt skiltet.
Ikke akseptabel oppførsel
Følges opp via beredskapsplan, avviksrapportering og konflikthåndtering.